GTM

Google Tag Manager dla WordPressa

Google Tag Manager z założenia ma być wybawieniem dla osób mniej technicznych. Poprzez jednorazową ingerencję w kod strony/szablonu mamy możliwość zarządzania tagami (kodami) różnych usług. Jest to o tyle fajne, że nie  wymaga od nas wielkich programistycznych umiejętności aby zainstalować statystyki Google Analytics, dodać kody remarketingowe dla prowadzonych kampanii AdWords czy kody śledzące poszczególne zdarzenia na stronie.

W praktyce oczywiście wiele nam to ułatwia, ale jednocześnie bardziej zaawansowana konfiguracja wymaga zdobycia nowych umiejętności. Niemniej do podstawowych zastosowań Google Tag Manager wydaje się nieocenionym narzędziem.

Wp Google Tag Manager

Jak dla większości usług firmowanych przez Google, także do GTM znajdziemy przynajmniej kilka wtyczek. W większości spełniają one swoją funkcję, jednak chociażby przy wykorzystaniu kodu do weryfikacji własności strony w Google Webmasters Tools zaczynają pojawiać się problemy. Przyczyną jest niewłaściwe umieszczenie kody Tag Managera na stronie. Z tego co zdążyłem się zorientować to wtyczki w WordPressie mogą includować kod jedynie w stopce. Google Tag manager dla prawidłowego działania powinien natomiast być umieszczony bezpośrednio po tagu <body>. Nie znalazłem wtyczki, która umieściłaby kod prawidłowo (nie wykluczam ich istnienia) ale znalazłem taką, która pozwala na to w prosty sposób i przy minimalnej ingerencji w szablon motywu.
WP Google Tag Manager, bo o nim mowa, już na stronie wtyczki informuje o problemie i podaje gotowe rozwiązanie. Aby prawidłowo umiejscowić kod GTM należy po zainstalowaniu wtyczki w Edytorze (Wygląd -> Edytor) wybrać z prawej strony plik header.php (nagłówek). Następnie w pliku odnajdujemy linię <body <?php body_class(); ?>> i zaraz za nią wklejamy poniższy kod:

<?php global $wp_google_tag_manager; 
if(is_object($wp_google_tag_manager) && is_a($wp_google_tag_manager,"WpGoogleTagManager")){ 
$wp_google_tag_manager->output_manual(); 
} ?>

Ten fragment kodu odpowiada za „wklejenie” w źródło strony kodu kontenera. Aby jednak to zrobił w ustawieniach WP Google Tag Managera musimy wpisać ID kontenera. W tym celu logujemy się na stronie www.google.com/tagmanager/, zakładamy nowe konto i w drugim kroku nadajemy nazwę kontenera (sugeruję nazwać go nazwą domeny – zazwyczaj jeden kontener jest używany w obrębie jednej domeny). Następnie otrzymujemy już gotowy do wklejenia kod, którego jednak nie musimy wklejać gdyż zrobi to za nas wtyczka WP Google Tag manager. Potrzebujemy jedynie ID kontenera który także jest widoczny na stronie. Wszystkie kroki zilustrowane zostały poniżej.

Teraz z poziomu Google Tag Managera możemy z powodzeniem dodawać kody Analytcisa, konwersji i innych usług. Możliwe także będzie zweryfikowanie własności strony poprzez kod GTM.

Michał Ejkszto

Wcześniej hobbystycznie a od 2008 roku zawodowo zajmuję się wszystkim co związane z tworzeniem i promocją serwisów www. Od 2010 roku prowadzę własną firmę specjalizującą się w działaniach z zakresu SEM.

2 myśli na temat “Google Tag Manager dla WordPressa

  1. Witam, zainstalowałem wtyczkę zgodnie z Twoim suportem i wynikł pewien problem, mianowicie nie połączyło mojej strony z panelem GTM, mało tego po wyinstalowaniu wtyczki dalej kod cointainer został w kodzie strony – przeglądałem cały edytor wordpress oraz wchodziłem na FTP i nie mogę tego znaleźć aby to usunąć…. spotkałeś może się już z takim problemem ?

    1. Nie wiem czy to pomoże ale jedyne problemy z weryfikacją strony jakie miałem wystąpiły w dwóch przypadkach:
      1. Gdy w nieodpowiednim miejscu wstawiłem kod – tu wystarczyła poprawna implementacja kodu.
      2. Wcześniej na stronie wstawiony był kod analyticsa – usunąłem kod analyticsa i dodałem go za pośrednictwem GTM.
      Co do pozostawienia kodu po odinstalowaniu wtyczki – wydaje mi się to raczej nie możliwe patrząc na sposób implementacji – raczej sprawdziłbym czy przypadkiem to nie jest cache.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *